Jak vybrat plášť na kolo?

Užijte si jízdu na kole se správně zvoleným pláštěm

Nejezděte na sjetém vzorku. Pořiďte si na sezónu nové obutí a užijte si hladkou jízdu. Pláště na kolo vybírejte s ohledem na druh a velikost kola, styl jízdy a převažující povrch cesty. Kromě rozměrů a základního rozdělení si v našem rádci Jak vybrat plášť na kolo objasníme tajemné zkratky a parametry, se kterými se při výběru setkáte.

  • Jakub, redakce Heureka.cz
  • Doba čtení: 5 min.

Jak vybrat plášť na kolo podle typu kola

Jaké pláště na MTB

Nejširší pláště na kolo pořídíte právě na horská kola. Čím širší totiž plášť bude, tím náročnější terén na něm zvládnete zajet. Naopak čím užší, tím budete na kole lehčí a rychlejší.

Oblíbené rozměry pláště na horské kolo jsou např.:

Pláště na horské kolo

Na silniční kola

Úzké pláště na silniční kola jsou ideální pro jízdu na hladkém a kvalitním povrchu. Tyto typy s jemným vzorkem jsou uzpůsobené na rychlejší jízdu. Seženete je nejčastěji v průměru 28" a šíři 19–28 mm.

Závodníkům se ještě nabízí speciální typ pláště nazývaný galuska, přičemž takový plášť vyžaduje také speciální ráfek. Milovníci silnic a rychlé jízdy na asfaltu ocení nízký valivý odpor i možnost hustit na vyšší tlak.

Pláště na silniční kolo

Na treková kola

Univerzální trekingová a krosová kola mívají o něco hladší vzorek s šířkou pláště okolo 32–54 mm. Pláště na trekové kolo bývají rychlejší než u horských kol. Vyrazit s nimi můžete na asfaltové cyklostezky i méně zpevněné štěrkové nebo jednodušší lesní cesty. Při výběru se většinou setkáte s průměry okolo 28".

Pláště na trekové kolo

Jezdíte více na nezpevněných cestách než na asfaltu? Pořiďte si širší terénní plášť nebo pláště na krosové kolo. Před jeho nákupem si zkontrolujte, že se vejde do vidlice a rámu kola.

Rozměry plášťů na kolo

Velikost plášťů na kolo - průměr

Velikost pláště, tedy jeho průměr a šířka, je hlavní kritérium, které při výběru musíte vyřešit. Průměr se nejčastěji označuje v palcích ("), kdy 1" = 2,54 cm. Setkat se ale můžete i se značením v milimetrech. Průměr vybíráte podle velikosti ráfku vašeho kola. Zjistíte ho podle stávajícího pláště na svém kole. Tento údaj obvykle najdete na bočnici (vždy to vyšší číslo) nebo ho změříte pomocí metru a poté převedete na požadovanou míru.

Mezi vyhledávané hodnoty patří:

Rozměry pro dětská kola

Dětská kola by měla velikostně odpovídat výšce dětské postavy. Průměry plášťů se potom pohybují okolo 12–24 palců. Ostatní vlastnosti se podobají plášťům na horská kola, která vašemu dítěti při jízdě dodají stabilitu a větší jistotu. Níže naleznete tabulku doporučených velikostí kol pro výšku dětské postavy.

Věk dítěte Doporučená velikost kol Výška postavy (cm)
do 4 let 12" 70–95
4–6 let 16" 85–110
6–8 let 20" 105–135
8–10 let 24" 135–155

Šířka pláště na kolo

Zjednodušeně lze říct, že šířka ráfku by měla být vždy menší, než je šířka pláště. Naopak u příliš širokého pláště by se vám mohlo stát, že se nevejde do rámu nebo vidlice. Horská kola bývají širší, s průměrem pláště obvykle 1,9"; 2,0"; 2,1" nebo 2,25". U trekových a silničních kol běžně narazíte spíše na milimetrové hodnoty. Tyto pláště mívají 35 mm, silniční 23 mm. Pokud je pro vás důležitější stabilita a větší pohodlí, volte spíše širší pláště. Jestli naopak dáváte přednost rychlé a svižné jízdě, užší pláště budou lepší volbou.

Oblíbené kombinace průměru a šířky jsou:

Jak nafouknout kolo si přečtěte v našem článku. Celková péče je přehledně shrnuta na naší stránce Jak na čištění kola.

Pláště na kolo a další parametry

Vlastnosti textilní kostry

Zkratky popisující vlastnosti textilní kostry pláště:

  • EPI – jednotka EPI (ends per inch) nebo TPI (threads per inch) udává hustotu tkaniny kostry pláště. Čím hustší, tím kvalitnější plášť bude. Vysoké hodnoty spíše využijí závodní cyklisté, nízké se hodí pro rekreační cyklistiku. Pláště s nižším TPI (pod 100) jsou levnější, déle vydrží, zato váží více a jízda s nimi není tolik pohodlná. Naopak vyšší TPI znamená větší odolnost, pružnost a rychlejší jízdu.
  • TEX – sílu použitých nití vyjadřuje číslo TEX. Udává hmotnost jedné nitě v gramech na tisíc metrů její délky. Čím nižší hmotnost nití, tím náročnější budou výrobní postupy. Při jízdě však tuto vlastnost nijak nepocítíte.
  • PSI – jednotka tlaku (pound-force per square inch) vám prozradí, na jak velký tlak výrobce doporučuje plášť nafukovat.

Pryžová směs

Kromě zmíněných parametrů je důležitá i kvalita pryžové směsi. Zjednodušeně můžeme říct, že měkkou směs využijete v terénních podmínkách. Má totiž vyšší přilnavost, lepší trakci a celkově se vám bude kolo lépe ovládat. Tvrdá směs zase nabízí menší valivý odpor, větší odolnost vůči defektu a vyšší životnost.

Dezén

Podle toho, na jakém typu povrchu nejvíce jezdíte, vybírejte ideální dezén. Na silnicích si vystačíte s úzkým hladkým pláštěm nebo s jemným vzorkem běhounu. Pokud si raději vychutnáváte o něco outdoorovější jízdu v bahně, volte širší plášť s výstupky, které jsou od sebe vzdálenější. Díky tomu má plášť samočisticí schopnost, takže se vzorek tolik nezanáší. Naopak v kamenitém terénu nejlépe využijete plášť s výstupky blíž u sebe.

Rádi jezdíte silnice, ale jednou za čas byste si střihli také pořádný terén? Pořiďte si jedny univerzální pláště a k tomu jedny do výjimečných podmínek.

Duše

Většina plášťů se neobejde bez duše. Pokud během jízdy píchnete, postačí ji zalepit a můžete pokračovat. Mimo to si můžete vybavit brašničku pod sedlem náhradní duší. Specialitou jsou bezdušové pláště na kolo, které dokonale zapadají a těsní v ráfku s bezdušovým ventilkem. Těsnost pláště zajišťuje speciální vrstva těsnícího tmelu. Ta je nanesená na jeho vnitřní stěně. Výhodou takového provedení je možnost foukání na menší tlak, tedy lepší odpružení v terénu a dobrá přilnavost. Pokud však dojde k defektu, hůře takový plášť vyměníte. Oblíbené jsou pro své vlastnosti bezdušové pláště na silniční kolo.

Specifické typy

Kromě plášťů na horská kola, dětských velikostí a úzkých silničních, narazíte na speciální provedení. Např. pláště na BMX, pláště s úpravou na sníh a led, s vyšší nosností nebo ochranou proti defektu.

  • Zimní pláště na kolo – s nimi vyrazíte na kole klidně do sněhu a ledu. Takové pláště mají totiž speciální konstrukci s ocelovými hroty. Seženete je na nejrůznější velikosti, např.: zimní pláště na kolo 29".

  • Stupeň ochrany – na škále 0 až 6 se označují stupně ochrany pláště. Číslo 6 udává téměř neprorazitelný plášť, úroveň 3 průměrný standardní výrobek a úroveň 1 poměrně snadno prorazitelný model.

  • Expediční pláště – ani na dobrodružné expediční jízdě pláště se speciální konstrukcí a ochranou proti proražení nezničíte. Jejich hmotnost však bývá vyšší, a to i přes 1000 gramů.

  • Pláště s vyšší nosností – unesou až o desítky procent těžší náklad. Jsou proto vhodné pro mohutnější cyklisty nebo na cesty s větším nákladem. Jejich nevýhodou je relativně vysoká hmotnost. Při jejich nákupu si však ověřte vyšší nosnost celého rámu kola.

Patka

Plášť v ráfku drží drátová nebo kevlarová patka. Za kevlarové pláště na kolo si sice připlatíte, ale lépe je namontujete a dobře udrží plášť v ráfku. Také hmotnost je oproti klasickým drátovým nižší. Běžné drátěné pláště sice nesložíte do malého balíčku jako kevlarové patky, ale coby příležitostní jezdci si vystačíte i s touto levnější variantou.

Pláště na jízdní kola podle terénu

Náročný terén

Brousíte si zuby na trochu adrenalinu mezi kameny? Pravděpodobně vlastníte horské kolo. K takovému typu hledejte pláště s průměrem 26" (559 mm), 27,5" (584 mm) nebo 29" (622 mm). Dezén vybírejte podle povrchu. Pokud plánujete opravdový hardcore, dejte přednost širším plášťům s velkými výstupky. Jestli vás víc láká rychlá jízda nezpevněným terénem, vystačíte si s užším modelem a hladším běhounem.

Lesní cesty a cyklostezky

Vyrážíte na celodenní výlet do přírody, kde vystřídáte řadu terénů? Takové cyklotoulky zvládnete nejlépe na trekingovém kole. K tomu doporučujeme pořídit 28" pláště (622 mm) o šíři 28–45 mm. Díky hrubšímu vzorku lépe zvládnete ostré zatáčky, jemnější vzorek uprostřed zas zajistí snadnější odvalování.

Silnice

Zůstáváte věrni lehkým silničním kolům? Ty obvykle nosí 28" pláště o šířce mezi 19 a 28 mm. Dezén by měl být co nejhladší pro ničím nerušenou svižnou jízdu.

Příslušenství

Duše

Ráfky

Komponenty pro jízdní kola

Nářadí na kolo a údržba

Tmely, silikony a lepidla

Lepení na kolo

Rady na závěr

Údržba a oprava plášťů

Před zahájením sezóny zkontrolujte, že máte perfektně nafouknuté pláště, respektive duše ukryté pod pláštěm. Pokud by tomu tak nebylo, je třeba pláště dohustit. Rázem poté pocítíte změnu k lepšímu: větší komfort během jízdy. Při huštění plášťů se řiďte hmotností jezdce, rozměrem pláště, terénem a hodnotou TPI.

Nižší tlak využijete v případě, kdy chcete, aby vzorek pláště lépe kopíroval povrch a jízda byla pohodlnější. Vedle toho vyšší tlak je vhodný pro suchý a pevný podklad, typicky na silnice. Také těžší jezdci nebo milovníci agresivnějšího způsobu jízdy by měli hustit více.

Každý výrobce udává na boku svých modelů doporučené rozmezí tlaků vhodných pro huštění. Hodnoty se udávají v jednotkách BAR nebo PSI, které najdete také na číselníku manometru na pumpě.

Doporučujeme tlak kontrolovat před každou jízdou. Pokud znatelně klesne, může to být známka menšího defektu nebo špatného těsnění ventilku. Pokud objevíte příčinu, nabízí se vám možnost zalepení nebo výměny duše. Kromě opravných sad a lepení vám malé defekty zacelí i speciální tmel, který se ventilkem nalije do bezdušového pláště. Podobné tmely najdete i pro duše.

Výměna pláště v 5 krocích

Kdo si umí vyměnit plášť sám, může se vydat daleko od civilizace. Ne vždy totiž budete mít po ruce servis nebo zkušeného parťáka. Výměna cyklopláště však není potřeba pouze u nenadálých defektů. Měnit plášť byste měli vždy, když začnete pociťovat podkluzování vinou ubývání vzorku z běhounu. Postup si můžete jednoduše vyzkoušet v 5 krocích:

  1. Vyndejte kolo z rámu či vidlice – povolte nebo posuňte brzdy (podle typu) a kolo z rámu či vidlice vyjměte.
  2. Sejměte starý plášť – demontované kolo vypusťte a rukama uvolněte plášť od ráfku. Použijte montpáku, zastrčte ji zaobleným koncem mezi plášť a ráfek a vypačte směrem ke špicím. Druhou montpáku zastrčte vedle první, postupně suňte dál, čímž převlečete okraj pláště přes ráfek. Pak vysuňte z ráfků ventilek a vyndejte duši.
  3. Nasaďte nový plášť – převlečte jednu stranu pláště do ráfku. Poté duši lehce nafoukněte, abyste ji mohli snáze nasadit. Začíná se u ventilku a postupně se pokračuje na obě strany od něj. Ventilek má směřovat kolmo ke středu kola. Následně nasaďte do ráfku druhou stranu pláště.
  4. Nafoukněte kolo – prozatím kolo nafoukněte zhruba na poloviční tlak a zkuste s ním zatočit, případně plášť ještě znovu srovnejte. Ventilek by měl směřovat kolmo ke středu kola, plášť by měl být vycentrovaný a neměl by s sebou házet – je-li tomu tak, rukama jej srovnejte. Teprve poté nahustěte na doporučený tlak.
  5. Vraťte kolo do vidlice – nyní už můžete vrátit kolo zpět do vidlice, při upevňování zkontrolujte, že je ve středu vidlice. Následně vraťte brzdy do původní polohy a vyzkoušejte je.

Další užitečné články

Nafouknutí kola Údržba kola