Heureka.cz - porovnání cen a srovnání produktů


Poradna Pláště

Jak vybrat plášť?

 
Užijte si jízdu na kole se správně zvoleným pláštěm.
 
 
 
 
Na typu pláště do velké míry závisí kvalita zážitku z jízdy na kole. Je potřeba vybírat ho s ohledem na druh a velikost kola, frekvenci jeho využívání a převažující typ povrchu cesty.
 
 

Rozdělení dle typu kola 

 
Podle způsobu využití se pláště dělí na čtyři základní typy: pláště na dětská kola, horská kola, silniční kola a trekingová kola. 
 

Pláště na horská kola

Pláště na horská kola jsou nejširší. Najdeme je v rozměrech 26; 27,5 a 29 palců a s šířkou mezi 1,75 a 2,4 palce (u horských kol se rozměry udávají v palcích, u ostatních většinou rozměr v palcích a šířka v milimetrech). U šířky většinou platí, že čím širší plášť, tím náročnější zvládne terén a je hmotnostně těžší. Naopak čím užší je plášť, tím je lehčí a rychlejší. Vzorek na pláštích na horská kola bývá v několika variantách, které vesměs používají v různých obměnách všichni výrobci. U úzkých plášťů do 1,75 palce je vzorek hladký pro co nejmenší valivý odpor, u plášťů od 1,75 do 1,9 bývají pláště s hladkým běhounem uprostřed pro rychlou jízdu a bočními výstupky pro jízdu v terénu a pak tu máme nejširší variantu 1,9 a výš, kde bývá vzorek s výstupky po celém plášti.  
 
 

Pláště na trekingová / krosová kola 

Rozměry plášťů pro krosová / trekingová kola se uvádějí buď v palcích (28 palců), nebo v milimetrech (622 mm). Šířka pláště se většinou pohybuje mezi 32–54 mm. Pláště na krosová kola bývají rychlejší než pláště na horská kola, s hladším vzorkem pro použití na asfaltové a zpevněné cesty. Směs bývá použita tvrdší pro menší opotřebení a rychlejší jízdu. 
Pro krosové kolo je možné použít i širší terénní plášť, ale je třeba dát si pozor, aby se vešel do vidlice a rámu kola. 
 
 

Pláště na silniční kola

Jedná se o pláště navržené pro silniční kola s rozměrem 28 palců a šířkou 19–28 mm. Bývají tvrdší pro menší opotřebení a rychlejší jízdu. Plášť má většinou hladký nebo jemný vzorek. Silniční pláště se pro trénink vyrábějí v drátové verzi paty, závodní verze mají z důvodu odlehčení kevlarovou patku. 
 
Speciálním typem silničního pláště je galuska, pro kterou je pak použit zvláštní ráfek, na nějž se galuska navíc lepí.
 
 

Pláště na dětská kola

Pláště na dětská kola mají průměr 12–24 palců. Ostatní vlastnosti se podobají vlastnostem plášťů na horská kola. 
 
 
              
 
 

Specifické typy plášťů

 
V nabídce cykloobchodů se setkáte i se zvláštními druhy plášťů. Například s úpravou na sníh a led, s vyšší nosností nebo s ochranou proti defektu.
 
 
Zimní pláště mají speciální konstrukci s ocelovými hroty pro jízdu na sněhu a ledu.
 
Expediční pláště jsou opatřené speciální konstrukcí s ochranami proti proražení a proříznutí, aby se minimalizovala možnost proražení na expediční cestě, kde pak nemůžete sehnat náhradní plášť nebo duši. Hmotnost u obou těchto typů bývá obvykle vyšší, a to i přes 1000 gramů.
 
Pláště s vyšší nosností jsou schopné unést až o desítky procent těžší náklad a jsou vhodné pro mohutnější cyklisty nebo na cesty s větším nákladem. Jejich nevýhodou je relativně vysoká hmotnost.
 
 
 
 

Další důležité parametry 

 
Velikost pláště, tedy jeho průměr a šířka, je hlavní a první kritérium, které při výběru musíte vyřešit. Zjednodušeně lze říct, že šířka ráfku by měla být vždy menší, než je šířka pláště. Naopak u příliš širokého pláště by se vám mohlo stát, že se nevejde do rámu nebo vidlice.
 
Průměr pláště se označuje nejčastěji v palcích, a to 12; 14; 16; 18; 20; 22; 24; 26; 27,5; 28 a 29 palců. Setkat se můžete i se značením v milimetrech. Při výběru je vždy potřeba vzít v úvahu, že průměr musí být stejný jako stávající plášť a se šířkou lze hýbat v rámci možností, které nabízí šířka vidlice. 
 
Důležitá je drátová nebo kevralová patka pláště, která drží plášť v ráfku. Pláště s kevlarovou patkou jsou sice dražší, ale montáž je snadnější (tento plášť lze nasadit na ráfek bez použití montpák) a lépe plášť drží v ráfku. Hmotnost kevlarových plášťů je oproti drátovým nižší. Kevlarové pláště můžete také na rozdíl od drátěných plášťů složit do malého balíčku.
 
 

Tajemné zkratky

 
Každý plášť se skládá z textilní kostry, patky a pryžové směsi tvořící běhoun. Je důležité porozumět několika zkratkám, které popisují vlastnosti kostry a ulehčují nám výběr: EPI, TPI a TEX. Pozornost je dobré věnovat i zkratce PSI (pound-force per square inch).
 
 
Důležitá je pak použitá kvalita pryžové směsi. Zjednodušeně můžeme říct, že měkká směs je vhodná do terénních podmínek, má vyšší přilnavost, lepší trakci a lepší ovládání kola. Tvrdá směs zase nabízí menší valivý odpor, větší odolnost vůči defektu a vyšší životnost. Výrobci pak optimálně zkombinují výhody různých směsí a používají na jeden plášť dvě až tři různé pryžové směsi. 
 
 
 
 

Bezdušový, či s duší?

 
Většina plášťů se neobejde bez duše. Specialitou jsou tzv. bezdušové typy, jejichž podstatou je přesně vyrobená patka pláště dokonale zapadající a těsnící v bezdušovém ráfku, který musí mít bezdušový ventilek. Těsnost pláště je zajištěna speciální vrstvou těsnicího tmelu, jež je nanesená na jeho vnitřní stěně. 
 
Bezdušové pláště mají mnoho výhod, ale také některé nevýhody. Můžeme je foukat i na menší tlak, a docílit tak lepšího odpružení v terénu a lepší přilnavosti s povrchem. Nevýhodou je pak složitější montáž a výměna pláště.
 
Když píchnete plášť s duší, zpravidla bez problémů duši zalepíte a můžete pokračovat. Navíc není problém mít třeba v brašničce pod sedlem schovanou náhradní duši. Lze ji koupit prakticky v každém městě.
 
 
 
 

Dezén pláště 

 
Při výběru pláště je potřeba mít jasno, na jakém typu povrchu nejvíce jezdíte. Může to být silnice, smíšený povrch, kamenitý, písčitý nebo bahnitý. 
 
 
Dobrým řešením je pořídit si jedny univerzální pláště do většiny podmínek a k tomu jedny pláště do výjimečných podmínek, jako je bahno.
 
Někdy se můžete setkat s různými cenami za dva pláště se stejným modelovým označením a stejným rozměrem. Důvodem jsou odlišné výrobní technologie, které ve výsledku mění vlastnosti a chování pláště. 
 
 
 
 

Údržba a oprava plášťů

 
Základem dobré jízdy jsou perfektně nafouknuté pláště, respektive duše ukryté pod pláštěm. Usnadní vaše cesty, zlepší komfort jízdy a pomohou předcházet možným defektům.
 
Při huštění plášťů bychom se měli řídit hmotností jezdce, rozměrem pláště, terénem a hodnotou TPI.
 
 
Samozřejmě je potřeba tlak kol zkontrolovat, ideálně před každou jízdou. Pokud tlak do druhého dne znatelně klesne, může to být menší defekt či netěsnost ventilku. Každopádně je lepší najít a opravit příčinu doma, než ji řešit třeba uprostřed lesa. Jednodušší je zalepit či vyměnit duši, ale jsou i opravné sady a lepení na bezdušové i běžné pláště – třeba na roztržený plášť. Menší netěsnosti či malé defekty může zacelit i speciální tmel, který se ventilkem nalije do bezdušového pláště. Podobné tmely existují i pro duše. 
 
Pláště podléhají stejně jako jiné části kola opotřebení. To je dáno například četností používání kola, terénem, v němž nejčastěji jezdíte, a způsobem uskladnění kola. Pokud máte na plášti sjetý dezén, drobné praskliny nebo jiné vady, na které nestačíte vlastníma rukama, neodkládejte jeho výměnu. Starý plášť může být příčinou mnoha ošklivých nehod.
 
 
 
 

Jak na výměnu pláště

 
Kdo si umí vyměnit plášť sám, má velikou výhodu. Ne vždy je po ruce servis nebo někdo šikovnější. Postup si můžeme jednoduše popsat ve čtyřech krocích: 
 
1. Vyndejte kolo z rámu či vidlice – povolte nebo posuňte brzdy (podle typu) a kolo z rámu či vidlice vyjměte.
 
2. Sejměte starý plášť – demontované kolo vypusťte a rukama uvolněte plášť od ráfku. Vezměte jednu montpáku, zastrčte ji zaobleným koncem mezi plášť a ráfek a vypačte směrem ke špicím. Montpáky mívají na druhé straně háček, kterým můžete jednu z nich přichytit ke drátům kola a druhou použít k postupnému uvolnění pláště. Vezměte druhou montpáku, zastrčte ji vedle té první, postupně suňte dál, čímž převlečete okraj pláště přes ráfek. Pak vysuňte z ráfků ventilek a vyndejte duši, druhá strana pláště už jde zpravidla sundat i bez pomoci montpák. 
 
3. Nasaďte nový plášť- převlečte jednu stranu pláště do ráfku a ujistěte se, že ji dáváte správným směrem podle šipky ve směru rotace (u některých plášťů na směru nezáleží, potom označení se šipkou nemají). 
Poté duši lehce nafoukněte, abyste ji snáze mohli nasadit do pláště. Začíná se u ventilku a postupně se pokračuje na obě strany od něj. Ventilek má směrovat kolmo ke středu kola. 
Následně můžete nasadit do ráfku druhou stranu pláště. Někdy to jde pouze rukama, ale často je zapotřebí použít montpáky.
Kolo nafoukněte zhruba na poloviční tlak a zkuste s ním zatočit, případně ještě plášť znovu srovnejte. Ventilek by měl směřovat kolmo ke středu kola, plášť by měl být vycentrovaný a neměl by s sebou házet – je-li tomu tak, rukama jej srovnejte. Teprve poté nahustěte na doporučený tlak.
 
4. Vraťte kolo do vidlice – nyní už můžete vrátit kolo zpět do vidlice, při upevňování zkontrolujte, že je ve středu vidlice. Následně vraťte brzdy do původní polohy a vyzkoušejte je.
 
Porovnat pláště